Jag ramlar över fenomenet Pink Tax då och då. Själv upptäckte jag det när jag var yngre och skulle köpa rakhyvel på Gekås. Jag hade plockat en från hyllan som tydligt var riktad mot kvinnor och lade den rosa förpackningen i vagnen. Väl vid kassan hängde det svartfärgade rakhyvlar, förutom färgen av snarlik modell, med stor prisskillnad. Jag sa det till min syster som svarade att hon alltid köper rakhyvlar riktade till män då hon anser att de både är bättre och billigare. Jag hängde på.

Pink tax refererar till fenomenet med könsbaserad prisdiskriminering bland likvärdiga produkter. Namnet är kopplat till att när produkterna exempelvis är rosa (vilket i dagens samhälle ofta innebär att de är marknadsförda mot kvinnor) har de också en högre prislapp. Det handlar inte om en faktisk skatt, utan namnet Pink Tax uppmärksammar att produkter med ett visst utseende är högre prissatta. Vanliga exempel är att produkterna är rosa, doftar blommigt eller har en mjukare design. Det som traditionellt är riktat mot kvinnor. En studie inom området, gjord i USA, visar att produkter riktade mot kvinnor i snitt kostar 7 % mer. Inom området hygien är siffran istället 13 %. Jag tvivlar på att rosa färg är så pass mycket dyrare än svart (och på tal om det finns det också bevis på att prisskillnaden även finns för produkter som har samma tillverkningskostnad).

Varför gör företag då detta? Kanske för att det fungerar. Eftersom företag vill maximera sina vinster finns det igen anledning att ändra på ett vinnande koncept. Få saker inom marknadsföring och sälj är slumpmässiga. Våra normer och shoppingvanor sitter djupt rotade i oss där ett exempel är att kvinnor drar sig till hyllan ”för kvinnor” när de köper sina produkter. Forskning visar att människan föredrar produkter som är anpassade för sitt eget kön. Det kanske är anledningen till att vi inte ens tittar på hyllan riktad till det motsatta könet. Min egen tanke är att det kanske inte är så konstigt att man går till den hylla man brukar, att den mitt emot skulle vara billigare har nog många inte ens funderat på.

Ett slags motargument är att vi som konsumenter borde vara mer uppmärksamma och jämföra produkter och priser. Om inte så kanske man mest har sig själv att skylla, som med mycket annat?

Hoppas ni fått er en ögonöppnare om fenomenet Pink Tax. Jag tyckte det var dags att skriva en liten rad om det, även som en påminnelse att alltid vara uppmärksam och jämföra. Eftersom det är allmänt känt att kvinnor i snitt tjänar mindre än mannen så är det inte mer än rätt att se till att vi inte betalar mer för likvärdiga produkter. På samma sätt som vi kvinnor behöver få mer ekonomisk trygghet och bli mer bekväma i att spara och investera behöver vi bli medvetna om våra utgifter. Så kopplat till detta inlägg blir mitt första tips blir att börja köpa den rakhyveln som är billigast sett till funktion, inte utseende. Med stor sannolikhet är det en svart. Samma gäller andra produkter.

Har ni upptäckt detta i er vardag? Finns det produkter där ni köper de som är riktade till motsatt kön? Skriv gärna i kommentarerna!