Högsäsongen på jobbet fortsätter och det resulterar i få inlägg här. Om ca 2 v är det deadline på majoriteten av arbetet och då ska jag äntligen uppdatera er mer regelbundet igen! Längtar så.
Igår anordnade vi på Unga Aktiesparare ett event tillsammans med det börsnoterade Borås-företaget TF Bank! Jag och min styrelsekollega var moderatorer vilket var väldigt roligt, definitivt något jag vill göra mer av. Deras CFO (Cheif financial officer, Ekonomichef) höll först en halvtimmes presentation om företaget. Han berättade om deras affärsidé, marknadssegment, mål och framtidsutsikter. Högst intressant bolag måste jag säga! De har högt ställda mål men med en strategi för att ta sig dit. Efter det bjöds det på räkmacka och vi fortsatte kvällen med Q&A. Jag och Olivia ställde några inledande frågor och vävde sedan in åhörarnas frågor och ville få fram en intressant diskussion med hjälp av följdfrågor vilket vi tycker att vi lyckades med. Vi är väldigt nöjda med kvällen och CFO Mikael verkade också nöjd vilket kändes bra. Borås Tidning var även på plats, de gjorde ett reportage om eventet i lördags och ska nu följa upp med en artikel från eventet. Så roligt att det uppmärksammas och förhoppningsvis kan vi locka fler till våra event framöver.
Det är inte varje dag man får träffa ett börsnoterat företags ekonomichef och känslan var att alla ville ta vara på chansen, inklusive mig själv. Jag hade så många frågor som jag tog tillfälle i akt att ställa men det finns många kvar. Eventet hade nog kunnat pågå till sen kväll om vi inte hade en sluttid!
Saker jag snappade upp från kvällen: Bolagets två segment är konsumentlån och betalningslösningar där de fokuserar på det så kallade White Label. Det innebär förenklat att de erbjuder betalningslösningar där kunden (t.ex. ett företag som säljer varor på nätet) står som avsändare på t.ex. de digitala betalningslösningarna såsom fakturor eller betalningsbekräftelse. Till skillnad från exempelvis Klarna där det är tydligt att de tar över när det är dags att betala och är ansiktet utåt fr.o.m. det tillfället (som ni säkert sätt), de verkligen marknadsför sitt egna varumärke. I de kanaler där TF Bank står för betalningslösningarna står det alltså inte TF Bank tydligt utan företaget som faktiskt säljer produkterna är ansiktet utåt på betalningslösningen, vilket kan vara något som det säljande företaget föredrar. På så sätt ”behåller man” sin kund i högre utsträckning. Under kvällen lärde jag mig mer om bolagets marknader och hur olika de fungerar. Banken verkar i Norden, Baltikum, Österrike och Tyskland. Dessa marknader skiljer sig mycket åt sett till kundbeteende, storlek på lån, lagar och så vidare. För att göra bästa möjliga jobb på de olika marknaderna etablerar de personal på plats, då lär man känna marknaden på ett annat sätt. Sist men inte minst, bolagens mål är högt ställda. De vill nå en vinst per aktie om 14,50 år 2020 vilket innebär att de behöver ha en vinsttillväxt på 35% per år (hög ribba!). Första kvartalet 2019 höll de kursen och vinsten ökade med 35%. P/E talet ligger just nu på ca 10.
Det var lite från gårdagens event. Nu ska jag fortsätta jobba på så hört vi om ett tag igen!
Detta är inte en rekommendation utan endast tankar från gårdagens föreläsning. Att investera är riskfyllt och värdet på tillgångarna kan gå både upp och ned.